הקשר בין ערכים ועיסוק בפעילות גופנית וספורט

מאת: ד"ר איתי זיו ונעמי ויינשטוק

ערכים הם אמות מידה אידאליים המבוססים על השקפות עולם ביחס לשאלות של צדק, מוסר, אמת, אסתטיקה וסוגיות נוספות. הערכים קובעים מה נכון וראוי בחברה מסוימת. הערכים עשויים להשתנות מחברה לחברה. ערכים מהווים קנה מידה למה נכון לעשות ומה לא. כמו כן, ערכים הם למעשה תפיסות, השקפות, אמונות ועקרונות של אדם בכל תחומי חייו. ברם, ערכים אמורים לסייע לאדם בדרך בה הוא בוחר במהלך מעגלי חייו, בבחירות ובהחלטות.

במסגרות שונות מושם דגש רב על הקניית ערכים. למשל, צה"ל ובמיוחד יחידות מובחרות, קבוצות ספורט, מסגרות של אימון גופני לקהל הרחב ועוד. בנקודה זו נציין שמבחינת הקניית ערכים לספורט יש פוטנציאל חינוכי רב שמקורו ברצון והתשוקה של ילדים ובני הנוער לעסוק בו. כמו כן, מסייע לכך, שלעיתים יש מספר רב של משתתפים  בפעילויות הספורט השונות. אגב, ישנן אגודות שמשקיעות לא מעט ממון ואנרגיות על הקניית ערכים בקבוצות הספורט במועדון ומרוויחות מכך באופן משמעותי בהמשך הדרך.

הקניית ערכים חשובה עד מאוד באוכלוסיות חלשות, שכבות סוציו אקונומיות נמוכות, עבריינים, הפרעות התנהגות שונות ובעלי הפרעות של קשב וריכוז ברמות שונות. ניתן למצוא מחקרים רבים בנושא שמראים את תרומת העיסוק בפעילות גופנית ואף בספורט תחרותי וההצלחה בטיפול במקרים לא פשוטים של אלימות, בעיות התנהגות קשות, עזרה 

לזולת וכדומה.

העיסוק בספורט מאפשר חשיפה והתמודדות עם ערכים. התמודדות עם ערכים במגרש הספורטיבי מאפשרת נסיון לחיים ומאפשרת להקיש על מגרשים אחרים בחיים כמו לימודים, עבודה, זוגיות, חברה ועוד.

 איך מקנים בכלל ערכים?

  1. אהבה ורצון של העוסקים בפעילות הגופנית ו/או השחקנים והספורטאים בתחום בו הם מתאמנים. או אז נוצרת מוטיבציה להתמיד בפעילות הגופנית.
  2. המאמן ישמש דמות מרכזית וחשובה עבור אותם מתאמנים או ספורטאים מקצועיים אותם הוא מאמן על בסיס קבוע. אילולא כן קשה להנחיל ולהטמיע ערכים שונים. הדבר אגב, עשוי להיות גבר במסגרות אימון עם ילדים קטנים עימם העבודה חשובה במיוחד. לדוגמה, מורה לחינוך גופני בבית ספר יסודי לכיתות ג ו-ד מגיע כמעט על בסיס קבוע באיחור לשיעור, נועל סנדלים מפעם לפעם בשיעור מעשי והוא עצמו לא משדר דוגמה אישית מבחינת העיסוק בתחום. אותו מורה גם סובל מעודף משקל ממשי ועוד. או אז יחול קושי להקנות ערכים טובים אצל אותם ילדים מבחינת דוגמה אישית, הגעה בזמן למפגשים שנקבעו מראש, לעיסוק קבוע בספורט ועוד.
  3. תרגום פעולות ואו מעשים על המגרש לערכים.למשל:לקיחת אחריות, עזרה לשחקן, מנהיגות ועוד
  4. יש לבנות מסגרות הכשרה ייחודיות להקניית ערכים. זאת עושים עם אנשי מקצוע רציניים בתחום שלהם הכישורים המתאימים לכך. או אז ניתן לבנות תוכנית מסודרת הכוללת מה מבין הערכים יושם עליהם דגש. לדוגמה – עזרה לזולת, ביצוע מעשה אחד טוב לפחות פעם בשבוע, הגעה בזמן במשך מספר ימים ברציפות לכל פגישה או בית הספר ועוד. או אז, בהדרגתיות ניתן לבנות ולהפנים ערכים מסוגים שונים.
  5. מעקב על בסיס קבוע על התוצאות חשוב שיהיה. זאת דרך דפי משוב שונים, שיחות אישיות, משימות כאלה ואחרות ועוד.
  6. שילוב של פעולות הסברה חינוכיות והסברתיות כאחד על בסיס קבוע.
  7. זיהוי ערכים משמעותיים לקידומו של הספורטאי על המגרש ומכאן גם במגרשים אחרים
  8. להמשיג לספורטאי את הצלחותיו או כשלונותיו דרך החלון הערכי

תוצאות אפשריות של  יישום תוכנית לערכים בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים:

  1. הפחתת רמת האלימות במגרשים בעת פעילויות ספורט שונות. 
  2. הפחתה במספר המקרים החמורים של אלימות, הן מילולית והן פיזית.
  3. אדיבות וקבלת כל אחד כאדם, ללא גילויי גזענות, התנשאות וכדומה.
  4. שיפור בביטחון העצמי ובמודעות האישית
  5. התייחסות איכותית יותר לחברה/סביבה
  6. יצירת מיזמים ופעילויות שאינם בשיגרת הספורטאי

דוגמאות מהשטח להקניית ערכים:

  1. קבוצת כדורסל מכבי תל אביב מדי שנה מגיעה  לבקר במחלקות בבתי חולים של ילדים חשוכי מרפא (לרבות חולי סרטן).
  2. מירוצים שונים הנערכים לזכרם של אנשים יקרים שנהרגו בפעולות איבה, בתאונות שונות.
  3. ארועי התרמה שונים שמטרתם קודש לביצוע ניתוח זה או אחר לילדים או מבוגרים שידם אינה משגת הסכום הנדרש לביצוע הטיפול הרפואי.
  4. הגשמת חלום של ילד חולה במחלה קשה והפגשה שלו עם כוכב זה או אחר וכדומה.
  5. נער בן 15, בן למשפחה עבריינית מוכרת שבמקום להגיע כמו רבים מבני משפחתו לעולם הפשע עוסק בפעילות גופנית באופן מקצועי ונעשה שם דבר בתחום התרגילים כנגד משקל גוף ומהווה דוגמה אישית יוצאת דופן לכל הילדים בבית ספרו, הוא מושא להערצה ברשת האנטרנט ונראה על פניו שמצא מסלול חיים מצוין לעיסוק בשנים הקרובות ובחיים בכלל.
  6. אימון משותף של ילדים רגילים עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים
  7. בניית תרגילים באימון כשהמטרה קידום ערכי, למשל , ערך חברות- המאמן בונה משימות שבהן יש מקום לילדים חלשים יותר להוביל
  8. תפקידים ערכיים בקבוצות: אחראי ציוד, אחראי על תרגילי חימום ועוד
  9. תפקידים ערכיים בענפים האישיים – רץ מוביל, מאסף, הרץ הראשון, מסתובב ומלווה את הרץ האחרון, ריצה בקצב של האיטי מכולם, ועוד
  10. חונכים , מתאמנים בוגרים יותר מלווים צעירים
  11. תורנויות תפקידים באימון, בקבוצה וכו'
  12. מישוב התנהגות ערכית

בפעולות מאוד פשוטות, אך יצירתיות, ניתן וחשוב לעבוד ולהתייחס לערכים ולאיכות האימון. ההשפעות על המתאמן והיכולות שלו יעלו בעשרות מונים ולא ישארו רק במגרש הספורטיבי.

אמרתו של נלסון מנדלה אותה אהב ג'רלד לצטט –  "לספורט, יש את הכוח לשנות את העולם. לספורט, היכולת לאחד אנשים יותר טוב מכל דבר אחר"

נעמי ויינשטוק, מנהלת קמפוס שיאים להסמכות בספורט באוניברסיטת ת"א 

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.

 מקורות:

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%AA_%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%98
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%A8%D7%9A_(%D7%A1%D7%95%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%99%D7%94)
http://www.stips.co.il/ask/787416/%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%94-%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%A8%D7%9A_(%D7%90%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%94)